nuffnang

Tuesday 11 December 2012

Pedihnya Azab Jahanam


gambar hiasan


AT-Thabrani, " Jibril datang kepada Nabi SAW pada waktu yang tidak biasanya dia datang. Kemudian Nabi SAW berdiri menyambutnya seraya berkata :

"Wahai Jibril, belum pernah aku melihat engkau berubah rupa."
Jibril berkata, " Aku datang setelah Allah memerintahkan aku mengintip Neraka."
Nabi SAW bertanya, "wahai Jibril,ceritakanlah kepadaku tentang keadaan Neraka!
Jibril menjawab, " Sesungguhnya Allah SWT memerintahkan Jahanam menyalakannya seribu tahun hingga menjadi putih. Lalu memerintahkan menyalakannya seribu tahun lagi sehingga menjadi merah. Dan kemudian memerintahkan menyalakannya seribu tahun lagi sehingga menjadi berwarna hitam pekat.
Tak kelihatan lagi cahayanya dan tak terpadam lagi nyalanya.

Demi Zat yang mengutuskanmu sebagai Nabi dengan benar,
Kalau Jahanam itu dibuka sebesar lubang jarum,matilah seluruh penghuni bumi kerana kepanasan.
Demi Zat yang mengutuskan dengan kebenaran,
jika sahaja seorang penjaga Jahanam menjelma ke dunia, tentulah seluruh dunia akan mati kerana ngeri melihat rupanya yang amat buruk dan baunya yang amat busuk.
Demi Zat yang mengutuskanmu dengan kebenaran,
kalau sepotong rantai ahli Neraka yang telah dijelaskan Allah dalam Kitab-Nya itu diletakkan di atas gunung, tentu akan melebur dan meleleh ke dasar bumi."

Kemudian Nabi SAW memandang Jibril yang telah menangis itu lalu bertanya,
"Wahai Jibril, mengapa engkau menangis, kau telah mempunyai kedudukan disisi Allah?"
Jibril menjawab, "Bagaimana aku tidak menangis? Justeru aku lebih berhak menangis. siapa tahu dalam ilmu Allah keadaanku menjadi lain.
Aku tidak tahu, kalau-kalau diseksa sebagaimana seksaan Iblis.
Bukankah Iblis itu sendiri juga dari Malaikat?
Aku tidak tahu. Kalau-kalau aku diseksa seperti Harun dan Marut."

Kemudian Nabi SAW menangis, sampai ada suara memanggil,
"Wahai Jibril dan Wahai Muhammad, kamu telah diamankan.
Tidak akanmenderhakai-Nya."
"Wahai Jibril dan Wahai Muhammad, kamu telah diamankan.
Tidak akanmenderhakai-Nya."

Jibril kemudian naik dan Rasulullah pun keluar.

Lalu Baginda berjumpa dengan orang2 Ansar yang tertawa riang dan bermain-main.
Nabi SAW berkata, "Adakah engkau tertawa sedang dibelakangmu ada Neraka?
Kalau engkau tahu apa yang aku tahu, tentu engkau akan sedikit tertawa dan banyak menangis. Tentunya kamu tidak lalu makan dan minum. Malah kamu akan keluar Masjid, tertiarap kepada Allah SWT.

Kemudian ada suara memanggil, " Wahai Muhammad, jangan engkau membenci hamba-Ku. Engkau hanya Ku-utus sebagai pemberi khabar gembira. Bukan untuk menyedihkan orang."
Rasulullah SAW lalu bersabda, "Luruskanlah dan mendekatlah!"

Diriwayatkan bahawa Nabi SAW berkata kepada Jibril:
"Aku tidak pernah melihat Malaikat Malik itu tertawa."
Jibril berkata, "Dia tidak pernah ketawa sejak Neraka diciptakan."

Abu Ya'la, "Wahai sekalian manusia, menangislah! Jika kamu tidak boleh menangis maka buat2lah menangis. Sesungguhnya Ahli Neraka itu menangis di Neraka sampai air mata mereka meleleh ke pipinya bagai anak sungai. Setelah air matanya habis lalu mengalirlah darah sehingga melukai mata."


~Terjemahan Kitab MUKASHAFAH AL-QULUB ; Iman Al-Ghazali~

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih sudi komen yang baik-baik ^_^